Ervaringen delen – Road to gamification #6

Innovatisering is aan een nieuwe reis begonnen. Met Piet aan het stuur en meerdere getalenteerde bijrijders op de achterbank zijn wij onderweg om met Innovatisering gamification te verheffen tot de manier om verandering bij organisaties in beweging te krijgen en te houden. Net zoals bij een echte roadtrip gaat dit niet zonder horten of stoten maar wel met een flinke portie fun en doorzettingsvermogen. Geen reis zonder reisverslag, dus chauffeur Piet houdt ons elke week op de hoogte van alle gebeurtenissen on the road. Benieuwd naar de voorbereidingen voor vertrek? Je leest het hieronder. 

Om de kracht en waarde van spelend leren aan te tonen houden we ons vast aan de leerpiramide van Bales. Op welke manier nemen we nu meer informatie op? Waar leren we meer van? Bales stelt dat we het meest leren van wat we zelf uitleggen aan anderen. Op de tweede plaats leren we door wat we zelf ervaren hebben. In het kader van gamificeren maken we gretig gebruik van deze piramide. En niet alleen wij maar zoals Trouw ook uitlegde: “Het Nederlandse onderwijs kent vele varianten. Van basisonderwijs tot en met universiteit kun je kiezen uit openbaar, katholiek, Montessori en vele andere mogelijkheden. Je zou denken dat al die verschillende scholen ook variëren in pedagogisch-didactisch uitgangspunten – dat blijkt echter niet zo te zijn. Op nagenoeg alle schoolsoorten wordt van de ’leerpiramide’ uitgegaan. Dat is ten onrechte want de leerpiramide bestaat niet.” Dit is een quote uit 2009. Je mag verwachten dat ondertussen hier onderzoek naar gedaan zou zijn. Uit artikelen van 2020 blijkt dat nog niet het geval te zijn. Is ons onderwijssysteem dan zo naïef? Nou nee! De leerpiramide is afgeleid van de “ervaringskegel. In 1946 schreef Edgar Dale een boek over media in het onderwijs, dat in 1954 en 1969 is herzien. In dit boek stelde hij de cone of experience (ervaringskegel) voor, waarmee hij verschillende types van indirect leren samenvat en deze op volgorde zet van concreet (onderaan, zoals ervaringen uit de eerste hand) tot abstract (bovenaan, zoals teksten die zijn opgebouwd uit symbolen). Door de jaren heen is deze kegel veranderd naar de nu bekende ‘leerpiramide’, waarop didactische labels en cijfers of percentages staan die nooit op de oorspronkelijke kegel stonden. De piramide is dus afgeleid van de kegel, maar is voor een deel verzonnen. Daarnaast klopt deze inhoudelijk niet: er is bijvoorbeeld geen bewijs dat we iets wat we horen slechter onthouden dan iets wat we zien, al is het maar omdat dit afhankelijk is van verschillende factoren. En dan zijn we weer bij het gamificeren van leerdoelen. Het is een mix van allerlei factoren die deze manier van leren erg sterk maakt en beter doet beklijven. Dat is onze overtuiging in ieder geval, met of zonder Dale of Bales.

Vraag: Wil jij empirisch onderzoek doen naar leervormen, en de bewezen Bales worden? Laat een bericht hieronder achter……

 

 

#design #creative #gaming #designthinking #learningbydoing

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.